Madonny  Polskie - Krystyna Wolańska

Madonny Polskie - Krystyna Wolańska

Manager
Łukasz Niezgoda
+48 608 305 688
lukasz@skene.pl

Profile zawodowe

Grupę tworzą

Krystyna Wolańska

Video

Program artystyczny

Madonny Polskie

Tekst: Jacek Hugo-Bader Adaptacja i reżyseria: Krzysztof Wierzbiański Muzyka: Waldemar Parzyński Wykonanie: Krystyna Wolańska Monodram w wykonaniu Krystyny Wolańskiej to sceniczna interpretacja reportażu Jacka Hugo-Badera o kobietach, które podczas stanu wojennego straciły bliskich im mężczyzn - synów, mężów, chłopaków. Autor w jednym z wywiadów podkreślał, że historii niektórych bohaterek reportażu nie zapomni do końca życia. Od Aktorski: Któregoś dnia, podczas pracy z młodzieżą uderzyło mnie, że oni nic nie wiedzą o stanie wojennym. Pomyślałam, że być może warto tę pamięć ocalić - ile zła dla zwyczajnych ludzi może sprowadzić absolutna, niekontrolowana władza. I chodziło mi też po głowie, że kiedy odzyskaliśmy wolność, to okazało się, że jak zwykle wywalczyli ją mężczyźni. Owszem, pojedyncze kobiety przewijają się przez historię, ale trochę jakby obok. A przecież to nieprawda. Wszystkie narażając własne rodziny, często też życie walczyłyśmy równorzędnie z mężczyznami. Tylko potem spokojnie wracałyśmy do swoich zajęć zawodowych i rodzinnych nie wykrzykując `ile to Ojczyzna od nas otrzymała` i `co się nam za to należy`. Reportaż Jacka Hugo-Badera był tekstem, który odpowiadał na wszystkie te przemyślenia. Moje bohaterki to zwykłe kobiety, m.in. wychowawczyni w przedszkolu, rolniczka z jedenaściorgiem dzieci, szwaczka tapicerki z twardej dermy, nauczycielka, urzędniczka. Nie były bohaterkami. Nie chciały nimi być. Los i historia to sprawiły. Władza pozbawiła je ich miłości. Odebrała najbliższych. Najukochańszych. Od reżysera: Spektakl jest poruszający dla osób dorosłych - jest to przypomnienie ponurych czasów Stanu Wojennego. Stanowi także nadzwyczaj ważną lekcję historii najnowszej dla młodzieży szkolnej. Wszystkie badania wykazują, że stopień wiedzy młodych ludzi o czasach Stanu Wojennego jest niemal zerowy, a w najlepszym razie panuje relatywizm w ocenie winy i odpowiedzialności za zbrodnie tego okresu. Tekst Hugo-Badera jest poruszający, bo pokazuje okrucieństwo systemu zarówno w stosunku do działaczy związkowych, jak i przeciętnych prostych ludzi. Fakty historyczne opisane w tekście zostały zweryfikowane przez IPN, a przedpremierowy spektakl odbył się w Centrum Edukacyjnym IPN „Przystanek Historia” w Warszawie. Recenzje: „Wbrew pozorom rzecz nie jest o stanie wojennym, lecz o kondycji ludzkiej. O tragicznych losach. Nie tylko naszej niedawnej historii, ale wielu tragedii które działy się i nadal będą się działy w całym świecie. Oraz o tym jak potężne, bezkarne zło łamie wszystkie normy etyczne i wyciąga z człowieka „władzy” najniższe zwierzęce instynkty. Po prostu Autorytarna Władza daje przyzwolenie, a funkcjonariusz realizuje je wedle najlepszych wzorców najbardziej wyrafinowanych metod. W tym sensie utwór jest ponadczasowy. I o kobietach... Pozostając same, dźwigając do końca swój krzyż, robią swoje. Pracują, zarabiają, wychowują dzieci najlepiej jak potrafią (a potrafią wcale nieźle), ale najważniejsze, że nie bagatelizując krzywd zadanych im przez podłość i głupotę, idą do przodu. Nie rozliczają nieprawych. Lecz nade wszystko - potrafią wybaczyć. Tak najprościej - po chrześcijańsku.” Włodzimierz Zagórski

O nas

Na bazie Agencji Aktorskiej Skene powstał Teatr Skene Warszawa, który z sukcesami radzi sobie na rynku teatralnym. Teatr Skene Warszawa jest niezależnym producentem i dystrybutorem teatralnym, który ma w swoich zasobach spektakle wyprodukowane i spektakle impresaryjne. Nasze spektakle wystawiamy na scenach w całej Polsce i poza jej granicami. Wraz z naszym partnerem samorządowym Domem Kultury w Rawiczu wyprodukowaliśmy w maju 2016 roku pierwszy nasz spektakl: BODO MUSICAL z rolą główną Dariusza Kordka. Musical okazał się sukcesem frekwencyjnym, co zachęciło nas do produkcji kolejnych spektakli, które jak ich poprzednik były i są wystawiane do dzisiaj: RANNY PTASZEK , CUDOWNA TERAPIA GĄSKA, NAJSŁODSZY OWOC, WINDĄ DO NIEBA czyli czworo po czterdziestce. Nasze spektakle uzupełniamy starannie dobranymi spektaklami impresaryjnymi m.in. DŁUGI ŁYKEND, PRZYCHODZI MĘŻCZYZNA DO KOBIETY, EMIGRANCI, MAŁA RZECZ A CIESZY, PAN BARON PRZYCHODZI I PŁACI GUZIKIEM, ZAPISKI OFICERA ARMII CZERWONEJ I INNE.
Nasze aktorki:
Katarzyna Ankudowicz, Viloletta Arlak, Barbara Bursztynowicz, Edyta Herbuś, Edyta Jungowska, Alicja Kwiatkowska, Anna Matysiak, Natasza Leśniak, Małgorzata Lewińska, Dominika Ostałowska, Magdalena Smalara, Anna Smołowik, Magdalena Wójcik.
Nasi aktorzy:
Tomasz Błasiak, Leon Charewicz, Tadeusz Chudecki, Tomasz Ciachorowski, Piotr Cyrwus, Bartek Firlet, Marek Kaliszuk. Dariusz Kordek, Marcin Kwaśny, Włodzimierz Matuszak, Paweł Okraska, Artur Pontek, Dariusz Taraszkiewicz, Krzysztof Wieszczek, Wojciech Wysocki, Leszek Zduń.

Kontakt

Fundacja Skene Pro Arte
00-724 Warszawa
ul. Chełmska 21

+48 22 559 33 52

teatr.skene.pl

teatr@skene.pl

Aktualności

Skene.Aktorska
Skene.Epizodyści
Skene.Teatr
Skene.Impresariat